Valmistelut:

 

Joukkueiden tasapuolinen jako ja pelialueen rajaaminen mukana olevan pelaajamäärän ja varusteiden mukaan.

(Kuusi pelaajaa tarvitsee pienemmän alueen kuin 16 tai 160. Noin 30 oppilaan peli on testattu.)

Peliajan ja erämäärän sopiminen.

Joukkueiden kotipesän ja "sakkorenkaan" paikan päättäminen.

 

Varusteet:

Jokaiselle pelaajalle "häntä" eli noin puolimetrinen narun tai nauhan pätkä,

joka laitetaan roikkumaan housun vyötärön taakse, kaikille yhtä pitkästi näkyviin.

Joukkueelle oma tunniste; peliliivi, pipo, nauha,...

Joukkueelle kotipesä esim. voimistelurengas tai sitten se piirretään maahan.

Kotipesään joka joukkueelle yksi tai useampi "aarre", joka joukkueelle samanlainen ja yhtä monta.

Pelialueen keskelle "sakkorengas".

 

Säännöt:

"Häntä" on oltava koko ajan selvästi nähtävissä ja irrotettavissa eikä siis esim. peliliivin alla suojassa.

Töniminen, repiminen ja painiminen on kielletty, samoin muu tähän peliin kuulumaton käytös. Niitä ilmetessä tuomari määrää pelaajan "sakkoympyrään" laskemaan kymmeneen. Jos peliä pelataan ilman tuomaria, niin pelaajat tuomaroivat toinen toisiaan ja jokainen itseään.

Joukkueet vievät aartensa kotipesään ja sopivat tehtävien jaosta; puolustajat, hyökkääjät, mahdollinen johtaja ym.

 

Tavoitteena on ryöstää toisten joukkueiden aarteet ja tuoda ne kädessä omaan pesään.

Aarteita saa ottaa vain yhden kerrallaan ja niitä ei saa heitellä.

 

Yhdenkään kotipesän yli ei saa hypätä tai joutuu sakkorenkaaseen laskemaan kymmeneen.

Aarre ryöstetään siis kädellä kurkottamalla eikä esim. potkaisemalla.

 

Pelin alettua osa pelaajista lähtee ryöstöretkelle ja osa jää puolustamaan kotipesän aarteita.

 

Jos pelaaja saa irrotettua toisen pelaajan hännän, niin molempien on pysähdyttävä. Häntä kiinnitetään uudelleen. Mahdollinen mukana oleva aarre on laskettava maahan, josta se on kaikkien muiden ryöstettävissä. Ko. kaksi pelaajaa ottavat kivipaperisakset- kisan. Voittaja saa jatkaa peliään heti, mutta häviäjän pitää käydä ensin kotipesässään.

 

Voittaja on se joukkue, jolla on kaikki aarteet pesässään tai sovitun ajan kuluttua eniten aarteita.

Jokaisen erän jälkeen joukkueet vaihtavat paikkaa eri kotipesään.